Arhivajuridica.ro Proiect de modificare a art 804 din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii

Proiect de modificare a art 804 din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii

https://docs.google.com/document/d/1UON5-PBREJOzbVfePs-MCjXRmQQeBJKrW1kjA0CFeuA/edit?usp=sharing

Proiectul nu are impact bugetar (nu afecteaza bugetul public), respecta libera concurenta si asigura pe de alta parte respectarea drepturilor fundamentale ale pacientilor (dreptul la viata si dreptul la sanatate).

Expunere de motive:

Dreptul la sanatate si dreptul la viata fac parte din categoria drepturilor  fundamentale aparate prin Constitutie si prin tratatele semnate de Romania. Aceste drepturi sunt incalcate in mod constant prin punerea pacientilor in imposibilitate de a-si asigura medicatia, ca urmare a lipsei cronice de pe piata interna a mai multor medicamente incluse in protocoalele de tratament ale diferitelor boli respectiv a medicamentelor incluse in CANAMED (medicamentele deficitare). 

Absenta medicamentelor din Romania s-a acutizat in perioada de criza. Motivele principale care au dus la lipsa sistemica de medicamente se datoreaza faptului ca: i) pretul cu care producatorii sunt obligati sa puna medicamentele in piata, in Romania, este aproape sau chiar cel mai mic din Europa; ii) producatorii livreaza in Romania cantitati limitate de medicamente, corelate cu consumul intern si iii) exportul si livrarile intracomunitare de medicamente nu sunt reglementate iar distribuitorii sunt tentati sa exporte medicamentele pentru profit in detrimentul interesului public – asigurarea medicatiei pacientilor romani. 

Cu alte cuvinte, preturile impuse de Romania producatorilor sunt mai mici decat cele pe care le platesc statele occidentale, iar pe de alta parte distribuitorii sunt interesati sa exporte medicamentele achizitionate prin sucursalele din Romania, la preturile la care sunt dispuse sa le achite statele occidentale. Efectul este acela ca o gama larga de medicamente dispare de pe piata romaneasca, producatorii renunta sa mai vanda medicamentele in Romania, iar pacientii sunt prejudiciati prin imposibilitatea asigurarii medicatiei si deteriorarea starii de sanatate. Un alt efect, pe termen lung, este acela ca bolile de care sufera pacientii se agraveaza in lipsa tratamentului, fapt ce afecteaza atat sanatatea pacientilor dar si bugetul de stat deoarece statul trebuie sa suporte tratamentul pentru o boala agravata, tratament care este de cele mai multe ori mai costisitor.

Solutiile identificare (cu titlu exemplificativ):

i) Reglementarea dreptului si obligatiei detinatorului de Autorizatie de punere in piata/ Reprezentantul detinatorului de Autorizatie de punere in piata sa livreze medicamentele deficitare direct catre farmacii, fara interventia distribuitorilor. Insa, o astfel de masura ar putea duce la creearea unui sistem paralel de distributie, organizat de producatori, aspect care ar putea avea ca efect opozitia sustinuta a distribuitorilor.

ii) reformarea sistemului in sensul achizitionarii centralizate de medicamente, la preturile aprobate, iar distribuitorii sa aiba exclusiv rol de depozitare in conditii autorizate si curierat. Este o idee buna, ar fi bine sa faca doar logistica

iii) Stabilirea preturilor medicamentelor la valori care sa nu mai faca rentabil exportul si vanzarile intracomunitare. Impactul bugetar ar fi insa semnificativ.

iv) cea de-a patra solutie identificata, este una neutra si a carei aplicare nu afecteaza nici bugetul public si nici bugetul celorlalte parti implicate in productia si distributia de medicamente, respectiv nu afecteaza financiar nici producatorii, nici distribuitorii si nici farmaciile. Activitatea de export/livrari intracomunitare de medicamente este si ramane libera, si conditionata in limitele liberei concurente, de prevalenta interesului public si de existenta prealabila operatiunilor de export si livrari intracomunitare, pe piata interna, a unui stoc de national de medicamente de rezerva pentru medicamentele listate in CANAMED,  disponibil si accesibil pacientilor. Toate cantitatile ce depasesc aceste stocuri urmeaza sa fie libere la comercializare, pe orice piata. 

Un alt avantaj al proiectului este că asigura medicamentele inclusiv in perioade de criza, pe o perioada suficienta care sa permita refacerea stocurilor inainte de epuizarea lor, in contextul in care mecanismul creat sub egida ANMDM (lipsamedicament@anm.ro) este imperfect si si-a dovedit insuficienta.

https://arhivajuridica.ro/wp-content/uploads/2020/10/Proiect-de-completare-a-art.-804-din-L.95_2006-privind-reforma-in-domeniul-sanatatii-asigurarea-continuitatii-livrarilor-de-medicamente.pdf

Inapoi in pagina principala

CONTACT

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *